Kiss Annamária

MY LITTLE WALHALLA

CSONTVÁRY A HONVÉDSÉG FŐPARANCSNOKSÁGÁN

Csontváry Kosztka Tivadar legújabb időszaki kiállítása

2016. február 05. - Kissancsa

csontvary_zrinyi_kirohanasa.jpgCsontváry zseni volt. Akármit jelentsen is ez. Korábban sokan dilettánsnak tartották ma senki. Egyes szakértők egy-két képét gyengébbnek vélik, például a Zrínyi kirohanását, amit a Csontváry Géniusza című kiállításon én is megnézhettem.

Nem emlékszem, hogy láttam-e már (ennél) vicces(ebb) híres festményt, de most, a vászon előtt felnevetek. Zrínyi Miklós két helyes páfrány közé rohan ki a szigetvári várból, a szimmetriát precízen betartva, teljes harci díszben, elegánsan kardot rántva. Szemben a túlerőben lévő török sereg, kábé tíz figura. Az első sorból konkrétan bemutat az egyik török Zrínyinek, miközben az előtérben egy másik vitéz a saját hatalmas orra irányába settenkedik előre. Háttérben idilli a gémeskút, a harcra csak a viharos égalj utal: az sem vöröslik, csak rózsaszínben dereng. Abszolút humor, dacára az ábrázolt esemény tragikus voltának. Vajon a művész komolyan gondolta?

fulek.jpgCsontváryt sokan őrültnek is mondták, amire talán rá is játszott. Önarcképei közt az egyik Vincent van Gogh fülének öncsonkítására utal, a portréra láthatóan utólag festette rá a fülét. Mintha odaragasztotta volna, magyarázza a kiállítás kurátoraként tárlatot vezető Gulyás Gábor.

p143-3.jpgFestőnk kedvelte a mediterrán tájakat  ahogy én is. Tengerparti festményei különösen lenyűgözőek, főleg a mindenki által ismert Taormina és Baalbek (ld. alább)  meg persze a cédrusok! Egyik művészi irányzathoz sem igazodott, külön utakon járt, leginkább az expresszionizmushoz és a posztimpresszionizmushoz kapcsolják. A "napút" festőjének mondta magát, amelyet a plein air szinonimájaként használt. Sajátos színvilága élénk, halmozza a hideg színeket. Árnyékolási technikája szintén különleges: sokszor nem tudni, hol lehet a fényforrás. Érdekes megfigyelni, hogy mindegyik képére a legkopárabb tájképre is legalább egy épületet biztosan ráfestett, van, hogy alig lehet észrevenni a messzeségben, olyan miniatűr.

losonczy_1.jpgAz ismertséget a jóval a halála után megrendezett 1963-as székesfehérvári, még inkább az 1994-es budapesti kiállítás hozta meg. 1973 óta műveinek állandó kiállítóhelye a pécsi Csontváry Múzeum. Saját korában nem keltett feltűnést, kiállításainak – beleértve néhány nemzetközit is – alig volt visszhangja. Valamelyik múlt század eleji vernisszázsának évében írta az újság, hogy „idén semmi említésre méltó esemény nem történt a festészet területén”. Önbizalomban mégsem szenvedett hiányt: pályája elejétől fogva elhivatott volt, bízott tehetségében, hazájától a Rubenséhez fogható elismertséget várt, ráadásul jövőbeni múzeum-komplexumát tervezgette – bejött neki.

cskt-maganyos_cedrus_1907.jpg Nekem meg bejön az egész, ahogy a budai Vár területén lévő, a második világháborúban lebombázott egykori honvédségi főparancsnokságon barangolok teremről teremre. Szokatlan helyszín, a renoválás után indusztriális hangulat és modern, tágas terek (a hatalmas vásznaknak kell is, hogy elférjenek) ez az időtlenség összhangban van a Csontváry-képek kortalanságával. A megtépázott Magányos cédrus, hiába van kitéve az időjárás viszontagságainak, ma is áll.

 

honvedseg_volt_foparancsnoksaga.jpgCsontváry Géniusza A magányos cédrus, Csontváry Kosztka Tivadar életmű-kiállítása, Honvéd Főparancsnokság (2015. július 5. és 2016. január 31. között)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mylittlewalhalla.blog.hu/api/trackback/id/tr668355968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.